Bereid een bezichtiging goed voor!

Bereid een bezichting goed voor - Onze Vastgoedpartner

Voor je een bedrijfspand bij ons gaat huren, gaat hier eerst een bezichtiging aan
vooraf. Het is de uitgelezen kans om het beoogde kantoor of bedrijfspand goed te
bekijken en ons als verhuurder vragen te stellen. Hoe zit het met de veiligheid
bijvoorbeeld? Zijn er nog verborgen kosten?

Het is raadzaam om van tevoren een checklist te maken met alle vragen die je wilt
stellen tijdens het bezichtigen. Zet voor jezelf op een rijtje waar je allemaal op moet
letten. Een bedrijfspand huren is niet zomaar iets. Je hebt vast ook vragen over het
huurcontract bijvoorbeeld. Met onderstaande tips en vragen voor tijdens de
bezichtiging, kom je achteraf niet voor verrassingen te staan.

Zijn er bijkomende kosten?

De belangrijkste vraag die beantwoord moet worden tijdens het bezichtigen van
een bedrijfspand of kantoor is: past de huurprijs binnen mijn budget? Zijn er
bijkomende kosten en zo ja: wat wordt de huurprijs dan uiteindelijk? Vraag tijdens
de bezichtiging welke services, nutsvoorzieningen en andere kosten inbegrepen
zijn in de huurprijs en welke niet.

Checklist van (eventuele) bijkomende kosten:
• Servicekosten (zoals gas/water/licht)
• Verplichte promotiekosten
• Kosten voor internet
• Nutsvoorzieningen
• VvE (Vereniging van Eigenaren)
• 21% BTW of 0% BTW
• Beheerderskosten
• Beveiligingskosten

Vraag ons wat wel en wat niet in de huurprijs is begrepen, dan krijg je een goed
beeld van het uiteindelijke kostenplaatje. Wij zetten voor u alles op papier.

Zijn de verzekeringen bij de huurprijs inbegrepen?

Sommige verzekeringen zijn bij de huurprijs of servicekosten inbegrepen als je een
bedrijfspand huurt. Maar dit is niet standaard. Vraag ons daarom bij een
bezichtiging altijd na welke verzekeringen je nog moet afsluiten als je het pand
gaat huren.

Checklist van verzekeringen bij een pand huren:
• Gebouwverzekering
• Milieuverzekering
• Inboedelverzekering
• Opstalverzekering
• Brandverzekering

Welke voorzieningen zijn er?

In de beschrijving van de kantoorruimte zijn de voorzieningen waar je gebruik van
kunt maken meestal al wel benoemd. Maar deze beschrijving is niet altijd heel
duidelijk. Vraag ons daarom tijdens de bezichtiging van het bedrijfspand goed na
welke extra voorzieningen inbegrepen zijn. Tijdens de rondleiding kun je dan
meteen al deze voorzieningen bekijken.

Extra faciliteiten zijn bijvoorbeeld:
• Parkeerruimte
• Keuken
• Aanwezige vergaderruimten
• Receptie
• 24 uur per dag toegang

Check tijdens bezichtiging de oppervlakte en kwaliteit van het pand

Hoeveel kantoorruimte en vierkante meters je nodig hebt hangt af van je dienst of
je product. Hoeveel opslagruimte heb je nodig en is er voldoende plek voor je
werknemers?

Kunnen vrachtwagens er in- en uitladen? Hoe is de verdeling in het pand? Een
winkel vraagt om een heel andere inrichting dan een distributiecentrum. Neem
zeker een meetlint mee om de kantoorruimte zelf op te kunnen meten. Vergeet ook
niet om tijdens de bezichtiging van het kantoorpand foto’s te maken.

Wat is het bestemmingsplan voor het bedrijfspand?

Het wordt vaak vergeten tijdens een bezichtiging van een bedrijfspand: het
bestemmingsplan. Vraag ons hiernaar. Of check het online. Het is namelijk heel
belangrijk om van tevoren te weten of de locatie voor jouw plannen en doelen
gebruikt mag worden. Misschien zijn er toekomstplannen voor de nabije omgeving
waar je nog niets vanaf weet. In het bestemmingsplan staat ook of het openen van
een restaurant of winkel is toegestaan.

Met dank aan huurbieding.nl